El text de la moció registrada al mes de juny proposa que la gratuïtat suposaria “una mesura per incentivar l’ús del transport públic i com una manera de demanar disculpes des de l'administració per no estar a l'altura de les necessitats de la població d'un tren modern i de qualitat”. Al text de la moció es proposa que es realitzen també els tràmits administratius escaients per millorar el servei, augmentar les freqüències i prevenir impuntualitats i cancel·lacions.
Cal recordar que l’anunci fet pel Govern d’Espanya durant el debat de l’Estat de la Nació es justificava per l’elevada inflació a la Comunitat Valenciana, una premissa que la moció de la Vall ens Uneix ja contemplava al considerar que "la inflació a la Comunitat Valenciana és del 8’7%, perjudicant a les persones que fan ús del tren. El tren és un mitjà que a més a més vertebra el territori, que està patint un procés de despoblació de les poblacions més menudes a les ciutats grans". Així, la moció incideix que fer gratuït completament el servei "suposaria fer-lo molt rentable a escala social, especialment per a la població més vulnerable: En utilitzar-lo molta gent, passaria a ser rentable".
Un bon exemple d’aquest extrem,tal i com exposa el diputat, és el bon funcionament que ha tingut l’aplicació de la gratuïtat al transport públic en el cas de l’autobús urbà d’Ontinyent, que ha quadruplicat el seu ús des que es va fer gratuït de forma universal i durant tot l’any. Sanchis també al·ludia a la bona acollia a la mesura de la gratuïtat el primer diumenge de mes al tramvia i metro de València, entre altres exemples. Igualment, explicava que és una mesura que permetria reduir la petjada ecològica i les emissions de CO2: “Els desplaçaments en transport públic ,a peu i en bicicleta són claus per protegir la salut i la qualitat de vida de la ciutadania, i en aquest sentit cal tenir molt en compte que cada autobús substitueix a una mitjana de 20 turismes, i un tren de huit vagons equival a 15 autobusos”, recordava.